100 % Fenntarthatóság a divatvilágban

AVAGY A VIRTUÁLIS DIVAT

A divat jelenléte az online térben már egy jó ideje megszokott, és teljesen természetes, a vásárlások nagy része a webshopokon keresztül történik. Ezt a szokást kellőképpen erősítette a világjárvány, illetve az ezzel járó kényszeres otthonülés is.

Amikor divat új trendjeiről és a digitalizációról beszélünk, az egyik nagyon fontos tényező az a divatipar óriási ökológiai lábnyoma. A divatvilág teljesen tudatában van annak a mennyiségű szemétnek, amit termel. A (túl)vásárlástól a kiszállításig, rengeteg környezeti ártalma hozunk létre, megfelelő megoldást pedig rettentően nehéz találni egy ennyire globális problémára, de digitális segítséggel egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy legyenek olyan változások, melyek nemcsak a mi életünket könnyítik meg, de a földünkét is.

Tényleg így van?

Egyre több világmárka ruháit vásárolhatjuk meg digitálisan? Mégis hogyan? Mit jelent ez a gyakorlatban? Életképes-e az ötlet?

Életképes. A skandináv Carlings  https://carlings.com/en/ már a második digitális kollekcióját tervezi, melynek a lényege, hogy a vásárlók csupán a nadrágok, pulóverek és kabátok élethű fotóit vásárolják meg,  amelyeket a márka digitálisan adott rá tulajdonosára.

digitalis-oltozkodes

A második kollekcióra már nem sokat kell várni.  🙂

Hogyan működik a digitális öltözködés?

A virtuális divatipar képviselői szoftverekkel megalkotott különböző termékeket kínálnak megvásárlásra, majd feltöltünk egy képet és elkészítik (rászerkesztik a képünkre) a digitális ruhánkat.  

auroboros-virtualis-divat

 Most már el is gondolkodhatunk, hogy az Insta fotók valódiak? 🙂

AUROBOROS

https://www.auroboros.co.uk/

A londoni székhelyű technológiai divatház az első, amely egyesíti a tudományt és a technológiát a fizikai divattal, illetve digital-only-ready-to-wear-rel, tehát csak és kizárólag digitálisan viselhető kollekcióval. A divatházat Paula Sello és Aliss Aulbekova alapította 2020-ban. A méretre készült és az ügyfelek által küldött fényképekre felvitt ruhadarabok nemcsak minden testalkathoz és mérethez illeszkednek, hanem cyber természetüknek köszönhetően teljesen hulladékmentesek is. Az olyan kezdeményezések mellett, mint az Institute of Digital Fashion, a márka új utat keres az iparág számára.

https://www.instagram.com/tv/CYozxqiojuR/?utm_source=ig_embed

virtualis-ruha-digitalis-divatkollekcio

 

Nem is szükséges mérlegelnünk mi a valós és mi a digitális. A fiatalok nagyon menőnek találták az elképzelést és egyre divatosabb a digitális divat. 🙂 Most már nemcsak a játékokban vannak vagány skinjeik, hanem az Instagrammon is láthatja mindenki a virtuális divatkollekcióját.

Érdekésségképpen:

Az Elle közleménye szerint, 2020 májusában New Yorkban értékesítették a világ első digitális ruhadarabját egy jótékonysági aukción 9.500 dollárért, melyet Amber Jae Slooten, a The Fabricant kreatív igazgatója tervezett és szerkesztett rá a beküldött képre.

fenntarthatosag-virtualis-divat-

Amber Slooten elmondta

 

„A digitális világon belül teljesen megőrülhetünk. Viselhetünk vízből vagy fényből készült ruhákat, illetve hangulatunknak megfelelően változtathatjuk azok textúráját.”

 

Ugyanakkor a digitális divat nehezen fog eljutni mindenkihez, ez elsősorban a jövő nemzedék platformja. Ennek egyik oka az is lehet, hogy drágán is találhatunk ilyen platformokat. A DressX weboldalán akár több százezer forintba is kerülhet egy digitális kinézet.

https://dressx.com/collections/all-collections?sort_by=price-descending

virtualis-divat-digitalis-ruha

 

Aktuális képek az Instagramról a Dressx alkalmazásból vásárolt ruhákban.  – I stand with Ukraine

feltuno-alkotas-virtualis-oltozkodes

 

A feltűnő és egyedi alkotások főleg a közösségi média oldalain jelennek meg, a technológiának köszönhetően már nehéz különbséget tenni a virtuális öltözködés és a valódi képek között. Elképzelhető, hogy pár év múlva szinte lehetetlen lesz megállapítani, mi virtuális és mi a kézzelfogható valóság.

Oszd meg ezt a történetet